تماس با ما : 09131124046

انواع آجر و اهمیت آن در ساخت و ساز

انواع آجر و اهمیت آن در ساخت و ساز

انواع آجر و اهمیت آن در ساخت و ساز

تبلیغات در پرشین سازه
انواع آجر و اهمیت آن در ساخت و ساز
مدت زمان تقریبی برای مطالعه این مقاله: 11 دقیقه

امیتاز 4 از 10 رای

انواع آجر و اهمیت آن در ساخت و ساز

آجر یکی از فراورده‌های ساختمانی است که امروزه جلوه زیباتری به خود گرفته و علاوه بر ساخت بنا در دکوراسیون داخلی نیز به کار می‌رود. درواقع آجر خشت پخته‌شده‌ای با استحکام بالا و خاصیت جذب آب است. در این مقاله سعی کردیم به بررسی آجر و انواع آن بپردازیم.

در این صفحه با انواع آجر و اهمیت آن در ساخت و ساز آشنا می شوید:

تاریخچه مختصر ساخت آجر

آشنایی با آجر و انواع آن

مشخصات یک آجر باکیفیت

انواع آجر ازنظر شکل

آجر توپر

آجر سوراخ‌دار

آجر توخالی

آجر متخلخل

آجر با شکل مخصوص

انواع آجر

۱. آجر لعابی

۲. آجر ماشینی

۳. آجرنسوز

۴. آجر ماسه آهکی

۵. آجر فشاری

۶. آجر دکوراتور

انواع آجر بر اساس کاربرد

آجرنما

آجر سفال

سفال تیغه

آجر معمولی

آجر مهندسی

سخن پایانی

 آجر ازجمله مصالحی است که در ابعاد و اشکال مختلف ساخته می‌شود و این تنوع و همخوانی با دیگر مصالح باعث شده تا استفاده از آن در طاق‌های گنبدی و قوسی شکل آسان‌تر و بهینه‌تر گردد. درواقع این محصول به نسبت سایر مصالح ساختمانی پرکاربردتر است و طبیعتاً به دلیل قیمت مناسب‌تر آن به‌طورمعمول در تمام پروژه‌های ساخت‌وساز مورداستفاده قرار می‌گیرد. حال با توجه به این مقدمه با پرشین سازه همراه شوید تا به مطالعه‌ی مقاله‌ای جامع و کاربردی به بررسی آجر و انواع آن بپردازیم.

تاریخچه مختصر ساخت آجر

آجر از قدیمی‌ترین مصالح ساختمانی است که قدمت آن، بنا به عقیده برخی از باستان ‌شناسان به ده هزار سال پیش می‌رسد. کوره‌های آجرپزی ابتدایی، بی‌گمان از در مکان‌هایی ساخته می‌شدند که در آن لایه‌های هیزم و خشت متناوباً روی هم چیده شده‌اند. جالب است بدانید که بقایای کوره‌های سفال‌پزی و آجرپزی در شوش و سیلک کاشان که تاریخ آن‌ها به هزاره چهارم پیش از میلاد می‌رسد. همچنین نشانه‌هایی از تولید و مصرف آجر در هندوستان به‌دست‌آمده است که حاکی از سابقه شش هزار ساله آجر در این کشور هست. درگذشته مردم برای ساختن آجر، گل رس و کاه را با لگد کردن آن‌ها، مخلوط می‌کردند. آنگاه، مخلوط آماده شده را در قالب‌های مستطیلی ریخته و در آفتاب قرار می‌دادند تا پخته شود اما آجری که به دست می‌آمد نمی‌توانست بدون کاه خودش را نگه دارد. لذا مردم بابل، آشور و مصر باستان دریافتند که با گداختن رس، آجرهایی به دست می‌آید که محکم‌تر و در برابر هوا مقاوم‌تر است. درواقع استفاده از آجر ساخته‌شده با خاک رس حدوداً به 5000 سال پیش می‌رسد و ظاهراً برای اولین بار جهت ساخت شهرهایی در بین‌النهرین و دره‌ی سند در پاکستان استفاده شده است؛ بنابراین می‌توان به‌جرئت بیان کرد که وجود آجر و ساخت آن پیشینه‌ای چند هزار ساله دارد.

آشنایی با آجر و انواع آن

آجر نوعی سنگ مصنوعی است که از پختن خشت خام و دگرگونی آن براثر گرما به دست می‌آید. خاک آجر مخلوطی از خاک رس، ماسه، فلدسپات، سنگ‌آهک، سولفات‌ها، سولفورها، فسفات‌ها، کانی‌های آهن، منگنز، منیزیم، سدیم، پتاسیم و سایر مواد آلی می‌باشد. آجرها با توجه به جنس و ابعاد خود دارای کاربردهای متنوعی می‌باشند که برخی از آن‌ها به‌عنوان کف‌پوش و دیوار پوش و برخی دیگر برای دیوارکشی استفاده می‌شوند. درواقع آجر محصولی با تنوع گوناگونی است که مشتریان می‌توانند بنا بر سلیقه خود، آجر موردنظر را انتخاب نمایند.

به‌طورکلی آجرها با ظاهری توپر، توخالی و متخلخل ساخته می‌شوند که هر یک ویژگی مخصوص به خود را دارد. درواقع شما در انواع توپر این محصول مقاومت بالایی را شاهد هستید که برای ساخت دیوارهای باربر مورداستفاده قرار می‌گیرند. درحالی‌که انواع توخالی و سوراخ‌دار آن دارای تخلخل‌های بی‌شماری بوده و به روش پرسی ساخته می‌شوند.

مشخصات یک آجر باکیفیت

  • مقاومت خوبی در مقابل خراشیدن خورد دارد
  • بدون هیچ‌گونه شن، سنگریزه، یا مواد ارگانیک می‌باشد.
  • به‌خوبی پخته و آماده می‌شود.
  • درصد جذب آب آجرهای درجه‌یک، کمتر از ۱۰% است.
  • مقاومت فشاری این اجرهای باکیفیت حداقل kg/cm۲۲۴۵ و حداکثر kg/cm۲۲۸۰ است.
  • دارای بافتی منظم و همگن هستند
  • سایزبندی آجرهای باکیفیت دارای استاندارد است.
  • دارای رنگ زرد یا قرمز یکدست می‌باشند.
  •  شوره‌زدگی و گل آهک در سطح آن وجود ندارد

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


آخرین پروژه ها


مزایا و ویژگی های آجر سفالی چیست؟
کاربردهای آجر سفال
بلوک سقفی چیست؟
آجر سفال فوم دار چیست؟
انواع آجر سفال چیست؟
تاریخچه آجر سفال چیست؟